عکس رهبر جدید

یادداشت سردبیر

  فایلهای مرتبط
یادداشت سردبیر

تا حالا از خودتان سؤال کرده‌اید که چرا پدر و مادرها، یا پدربزرگ و مادربزرگ‌های ما در سال 1357 انقلاب اسلامی را رقم زدند و حکومت پهلوی را از بین بردند؟

انقلاب ما بر خلاف سایر انقلاب‌هایی که در دنیا اتفاق افتاده‌اند، یک انقلاب ارزشی بوده است و به همین دلیل به آن انقلاب اسلامی می‌گوییم. یعنی بزرگ‌ترهای ما به دلیل باورها و اعتقادات مذهبی و اسلامی‌شان که اقدامات دوره پهلوی ضد آن بوده، همیشه مخالفتشان را با حکومت پهلوی نشان داده بودند. حالا در این دوره یک سری عوامل هم باعث شد تا زمینه مناسب فراهم شود تا انقلاب اسلامی رخ دهد. این عوامل عبارتند از:

1. در سال1350 با توطئه انگلیس، محمدرضا پهلوی، جزیره «بحرین» را که متعلق به خاک ایران بود، از ایران جدا و آن را کشوری مستقل اعلام کرد. مساحت بحرین حدود 700 کیلومتر مربع، یعنی برابر با شهر تهران است. حالا شما حساب کنید که کشور ایران با از دست‌دادن این مقدار خاک چقدر از ذخایر نفتی و گازی خود را از دست داد!

2. در سال 1340، به دستور رئیس‌جمهور آمریکا، محمدرضا پهلوی طرحی به نام «اصلاحات اراضی» در ایران پیاده کرد که باعث نابودی کشاورزی شد و ایران که تا قبل از آن جزو صادرکنندگان محصولات کشاورزی بود، به یک وارد کننده تبدیل شد. با این کار چقدر شغل از بین رفت و چقدر از روستائیان به دلیل بیکاری به شهرها مهاجرت کردند!

3. توجه کرده‌اید که در این سال‌های اخیر چه میزان تعداد سفرها به ترکیه افزایش داشته است؟ پس بدانید در سال1302، رضا پهلوی، معروف به رضا شاه، حدود3800 کیلومتر مربع از کشور ایران را به ترکیه بخشید.

4. در سال1356، از حدود 200 کشوری که در جهان وجود داشتند، حدود 180 کشور حکومت جمهوری داشتند. یعنی مردم با رأی خود رئیس‌جمهور کشور را تعیین می‌کردند. ولی در کشور ایران هنوز پادشاهی برقرار بود و حکومت به ارث می‌رسید.

5. در سال1343 محمدرضا پهلوی دستور داد قانونی به نام «کاپیتولاسیون» تصویب و اجرا شود. طبق این قانون اگر یک آمریکایی در خاک ایران نسبت به یک ایرانی مرتکب جرمی می‌شد، دادگاه‌های ایران اجازه محاکمه او را نداشتند و باید آن شخص را به آمریکا برمی‌گرداندند. حالا شما بگویید که با شنیدن این حرف چقدر احساس توهین و تحقیر می‌کنید، چه برسد به اینکه در آن زمان زندگی می‌کردید!

این‌ها بخشی از عواملی بودند که موجب شد تا پدرها و مادرها، یا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما انقلاب اسلامی ایران را رقم بزنند. ولی فراموش نکنیم که دلیل اصلی تمام این رویدادها، تلاش مردم برای حفظ باورها و ارزش‌های اسلامی‌شان بود که با اتحاد توانستند معجزه‌ای به نام انقلاب اسلامی را در دنیا پدید آورند.

۴۸۸
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، یادداشت سردبیر،انقلاب اسلامی،عوامل انقلاب اسلامی،زهرا باقری،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید